Kwaliteit
Hoge kwaliteit van dienstverlening is waar we voor staan en waar we elke dag voor werken. Gastouderbureau Ridder Roeland is een erkend en geregistreerd gastouderbureau met meer dan 10 jaar ervaring in de gastouderopvang. Jaarlijks worden wij in opdracht van de gemeente Dronten door de GGD geïnspecteerd en wordt vastgesteld dat wij aan de eisen van de Wet Kinderopvang voldoen. Van deze inspectie wordt een rapport opgesteld dat openbaar is. Alle inspectierapporten van gastouderbureau Ridder Roeland zijn in te zien via de website van het Landelijk Register Kinderopvang. De meest recente rapporten zijn ook in te zien via onze website. In ons pedagogisch beleidsplan wordt aangegeven hoe wij de kwaliteit van de gastouderopvang waarborgen, controleren en bevorderen.
De werkzaamheden van het gastouderbureau bestaan onder andere uit:
- Voeren van intake- en koppelingsgesprekken.
- Het zoeken naar een geschikte gastouder aan de hand van de wensen van een vraagouder. Vertrouwde opvang begint bij een goede match. Wij hebben jarenlange ervaring hierin.
- Een betrokken bemiddelingsmedewerkster die op de hoogte is van je persoonlijke situatie. Korte lijnen en bereikbaar via mail, telefonisch en whatsapp.
- Jaarlijkse voortgangsgesprekken met gastouders voeren.
- Het voeren van een jaarlijks evaluatiegesprek met ouders.
- Minstens 2 huisbezoeken per jaar afleggen bij de gastouders.
- Vervanging regelen bij ziekte of vakantie van de eigen gastouder.
- De gastouder ondersteunen bij vragen omtrent de opvang en pedagogische vraagstukken.
- Faciliteren en verzorgen van bijscholingen en ontmoetingsavonden voor gastouders.
- Het verzorgen van de herhaling kinder-EHBO.
- Begeleiden en bemiddelen bij aanvraag zorgkinderen, overleg met gemeente en andere partijen daaromtrent.
- Hanteren van het protocol Kindermishandeling en alle daarbij behorende contacten met derden.
- Uitvoeren van de jaarlijkse Risico Inventarisatie Veiligheid en Gezondheid samen met de gastouder.
- Opstellen van schriftelijke overeenkomsten tussen ouders, gastouders en gastouderbureau.
- Regelmatig overleggen met de oudercommissie.
- Uitvoeren van de kassiersfunctie: verzorgen van de maandelijkse facturatie, incasso en uitbetalingen alsmede het debiteurenbeheer en uitvoeren van de (buiten)gerechtelijke incassoprocedure.
- Afhandelen van alle administratieve verplichtingen rondom de opvang.
- Verstrekken van een jaaroverzicht waarmee ouders bij de belastingdienst kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen.
- Ouders helpen bij het aanvragen van de kinderopvangtoeslag bij ons op kantoor.
- Verstrekken van jaaroverzichten aan gastouders.
- Maandelijks aanleveren van de opvanggegevens aan de Belastingdienst en het afhandelen van verwerkingsverslagen.
- Beantwoorden van vragen van de Belastingdienst alsmede het aanleveren van informatie ten aanzien van specifieke informatieverzoeken.
- Beheren van het Personenregister Kinderopvang (continu screening): aanvragen van VOG’s voor gastouders, huisgenoten en structureel aanwezigen en bewaken dat inschrijving in het Personenregister Kinderopvang tijdig plaatsvindt.
- Documentcontrole van alle benodigde stukken voor inschrijving gastouder LRK.
- Gastouder begeleiden bij het behalen van de benodigde diploma’s en documenten.
- Ondersteuning en adviseren van de gastouder bij (het opzetten) eigen gastouderopvang.
- Gastouder inschrijven in het LRK en controleren of inschrijving gemeente en GGD-controle goed verloopt.
- Zorg dragen dat de opvanglocatie en de dossiervoering voldoet aan de eisen van de Wet Kinderopvang.
- Onderhouden van contact met de GGD n.a.v. (onverwachte) inspecties bij gastouders en het oppakken van actiepunten n.a.v. de inspectierapporten.
- Opstellen en actueel houden van diverse protocollen in het gastouderportaal.
- Zorg dragen voor de adequate verzekering van de opvang en de gastouders, onderhouden van contact met de verzekeraar in het algemeen en ten aanzien van claims in het bijzonder.
- Aanspreekpunt voor gastouder en ouder in geval van meningsverschillen of gewoon voor overleg.
- Promoten van de gastouderopvang, website en opvanglocaties bijhouden en actualiseren en een social mediabeleid op Facebook en Instagram uitvoeren ten behoeve van continu werving van nieuwe ouders en gastouders.
Inspectierapporten gastouders
De inspectierapporten van onze gastouders zijn te vinden op hun persoonlijke profiel op onze website en via het Landelijk Register Kinderopvang. Met de rapporten hebben wij inzicht in en borgen wij de hoge kwaliteit van onze gastouders en ons gastouderbureau
Heb je nog vragen? Bekijk de veel gestelde vragen voor een antwoord of neem contact met ons op!